Marijanne eindelijk gearriveerd in Ghana. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pauline Koedam - WaarBenJij.nu Marijanne eindelijk gearriveerd in Ghana. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Pauline Koedam - WaarBenJij.nu

Marijanne eindelijk gearriveerd in Ghana.

Door: Marijanne en Pauline

Blijf op de hoogte en volg Pauline

27 April 2013 | Ghana, Accra

Om mijn ervaring in Ghana af te sluiten komt mama de laatste 2 weken en zij neemt mij weer mee naar huis. Ja dan is het afgelopen met de pret, maar ik deze ervaring niet willen missen.

Zaterdag 20-04
Mama landde rond 05.00, maar haar vlucht stond niet op het scherm. Enkel een vlucht uit London, vreemd maar het personeel zei wel dat de vlucht vanuit Casablanca bijna landde. Dus oke, dan wachten we rustig af. Ene moment waren we moe maar andere moment gierde de alcohol nog beetje door ons lichaam en waren we actief. Hadden bedacht dat Iris, Anne en Sandra met een blaadje met ‘Mevr. De Goeij’ erop mijn moeder gingen opwachten. Nou ja dus van een gedachte werd het werkelijkheid. En daar kwam mama dan, als snel nadat ze geland was want ze kon gelukkig zo doorlopen. Daar zag ze dan Anne, Iris en Sandra staan, beetje verward van ‘waar is Pauline’, daarom liep ik snel naar haar toe en kon eindelijk na 14weken dan me moeder weer knuffelen. Fijn is dat hoor, je mist toch wel je mammie na zo’n lange tijd. Buiten aangekomen konden we geen goede taxichauffeur vinden dus hadden we onze taxichauffeur van vrijdagavond gebeld. Die zou er met 10 minuten zijn, en ja hoor hij kwam ons ophalen. Zoals gistere was het weer een hele gezellige taxirit. Hij bracht ons naar het leger des Heils. Nou hier de laatste foto’s van mijn rasta haar gemaakt en daar ging het dan. Met ze alle haalde ze het eruit en na 1,5u was ik veranderd in ontplofte föhn kapsel. Heerlijk dat ik weer normaal door mijn haren kan wrijven, maar goh wat een dun bosje heb ik over gehouden. Pfff niet meer voor herhaling vatbaar want het is toch echt wel slecht voor je haar. Maar ja nu heb ik het ook wel genoeg gedaan, op 7jarige leeftijd enkel mijn eigen haar, in Zuid-Afrika met donker nethaar en nu heel mooi ingevlochten met eigen kleur nephaar.

Heerlijk ontbeten bij de delifrance en daarna op naar hotel. Hotel waar mama en ik vannacht gaan slapen, Pink Hostel. Toen we daar aangekomen waren belde we Gerrit, een man waarvan we een auto huren enkele dagen. We moesten namelijk 1 tas in de auto zetten zodat we die niet mee hoefde te nemen naar Tamale met vliegtuig. Toevallig was hij in Accra dus kwam die de tas halen, nou top geregeld dachten we zo. Hierna zijn we lekker naar strand geweest, beetje gerelaxt. Want tja mama had een hele vlucht erop zitten en ik was ook wel beetje brakjes van de dag en nacht doortrekken. Opstrand waren Sandra, Iris en Anne ook met een aantal jongens die we hier hebben leren kennen. Heerlijk in de zon gelegen en lekker in de zee gezwommen. Voor mama was het wel even omschakelen van de kou uit Nederland naar het heerlijke zonnige weer in Ghana.

’s Avonds hebben we bij een heerlijke pizzeria gegeten, nou ja we moesten wel erg lang wachten en het is een pizza fast food tent. Maar de pizza’s zijn daar overheerlijk. Nou na deze leuke en zeker gezellige dag zijn we toch wel moe. Tja van al dat bij kletsen na 14 weken worden je kaken ook wel lam he. Maar voor mij voelt het niet dat ik zolang niet bij elkaar ben geweest maar voor mijn moeder voelt het wel zo. Der kleine meisje, zo ver weg in dat verre Afrika.

zondag 21-04
Wekker liep vroeg af, 4.45, we gingen namelijk vandaag naar het noorden vliegen. 7.15 gaat onze vlucht naar Tamale. Wij hebben gekozen om met het vliegtuig te gaan omdat we veel dingen in Ghana willen bekijken en dat we niet in onze planning een 15uurige busreis konden plannen. En eigenlijk hadden we ook gewoon geen zin om 15u in een bus te zitten als er ook een vliegtuig naar toe gaat die er maar 1u over doet. Dus wij hebben rond 6u ingecheckt en daarna nog even buiten gewacht. Omdat we nog niet hadden ontbeten even een lekker kop koffie gehaald, even goed wakker worden. Rond 7u mochten we door de douane, nou ja enkel door een poortje en dat was het. Vrij snel mochten we aanboord en het was nog een goed vliegtuig. Gedurende de vlucht kregen we een tasje met wat een pakje sap, water en biscuitjes. Ook kregen we koffie/thee, goh dat is even goed geregeld voor een vluchtje van een uur, want de Nederlandse maatschappijen geven niet eens is als je 4u moet vliegen. Geland op Tamale, ook hier ziet het er nog wel groen uit. Het ziet er wel anders uit dan in het Zuiden, droger, maar nog wel groen. Nadat we onze bagage hadden werden we opgewacht door een man van het Hotel. We verbleven vannacht in African Dream Hotel, ligt op de weg van vliegveld naar Tamale. Dus ligt niet in de stad maar het is een perfect hotel. Een Ghaneese man runt het hotel en is aan het uitbreiden. Nadat we onze spullen hadden gedropt in de kamer zijn we even een rondje op zijn land gaan lopen. We werden begroet door een leuke geit, het was een jonkie die door de eigenaar is gevoed omdat hij is aangelopen. Bibi heet het geitje en die luisterde goed naar zijn naam.

Rond de middag zijn we Tamale ingegaan, hiervoor hebben we nog wel een stop gemaakt bij de Shea butter fabriek. Dit fabriekje is opgezet door een vrouw van de Body Shop en hier wordt de Shea butter voor de Body Shop o.a. gemaakt. Daarna Tamale in. We werden midden in de stad gedropt en hebben rond gelopen, omdat we niet goed weten waar en welke bezienswaardigheden er zijn in Tamale hebben we maar beetje rond gelopen. Ook verbaasde ons dat de geiten hier gewoon achterop de motor vervoerd worden. Uiteindelijk kwamen we op een marktje uit en liepen we langs een ontzettend grote Moskee. Na niet erg lange tijd hebben we de taxichauffeur maar gebeld en die heeft ons opgehaald en weer naar hotel gebracht. Wij hebben de middag heerlijk relaxt, gelezen bij het restaurant in aanbouw. Heerlijk in de wind en uit de zon.

’s Avonds mama’s 2e Ghaneese eten, gistere Fufu en vandaag is het rijst met groente/tomaten stew. En lekker vindt ze het ook nog, ook heeft ze mijn gekookte yam geproefd. Yam is een soort aardappel maar dan smaakt het anders. Ook dit kan je met stew eten. Stew is een sausje van tomaten, groenten, peper. Heerlijk onze buik vol zijn we naar bed gegaan.

Maandag 22-04
Lekker uitgeslapen, na 2 van die gebroken nachten. Lekker ontbeten onder de boom, er zaten namelijk mensen op de veranda te eten dus was er voor ons geen plek meer. Hierdoor hebben de werknemers een tafel en stoelen onder de boom gezet zodat wij heerlijk konden ontbijten met ei, toast en Milo(chocolademelk) en koffie. De chauffeur die mama geregeld heb voor de komende dagen was al onderweg, die zou rond het middaguur aankomen in Tamale. En ja dat klopt, rond 12e was hij gearriveerd. Na een drankje zijn we de auto weer ingestapt en richting Mole national Park gereden. Op een gegeven moment (na 45min rijden) is de chauffeur toch maar gaan vragen of het de weg was naar het Mole NP, maar nee. We bleken verkeerd gereden te zijn, dus omgedraaid en 45min weer terug gereden. Eenmaal op de goede weg richting Mole NP begon het weer om te slaan. Het leek wel een lichte tornado die door het dorp heen raasde zo waaide het en op een gegeven moment ook een regen. Maar gelukkig zaten wij heerlijk droog in onze Ssangyong Rexton. Het is prachtig om door al die echte Afrikaanse dorpen te rijden, dat is toch wel wat anders dan de weg van Accra naar Winneba. Hier zie je veel dorpen, alleen maar, met lemen hutjes. Alle mensen zitten buiten te zitten en met elkaar, maar werken zie je ze niet echt. Rond 17.30 kwamen we dan eindelijk aan in het Mole National park, wel na vele malen gevraagd te hebben door chauffeur of we goed reden want hij wilde niet nog eens verkeerd rijden. Het was een lange tocht, mede door het verkeerd rijden maar ook door het weer waardoor de weg moeilijker begaanbaar werd. Laatste stuk van de weg was namelijk enkel zo’n zand weg ipv asfalt. Maar toen we aankwamen in hotel ging de zon net achter de bergen, wat een ongelofelijk mooi uitzicht. Prachtig zo’n groot National park vol met bomen en bos en dan de zo die er zo achter roze kleurt. Dat is toch echt wel genieten. De kamers zijn een beetje basic maar prima om te slapen. Heerlijk een douche,badkuip maar wel met een bucket douche. En toch is een bucket douche helemaal niet verkeerd. Vind het eigenlijk wel lekker. Lekker wat gaan eten in het restaurant en daarna op de kamer nog even gekaart.

Dinsdag 23-04
de wekker gezet want rond 7u vertrekken alle gidsen voor een safari. De planning was om te gaan wandelen, maar uiteindelijk toch gekozen voor de auto. Konden de auto delen met een ander koppel uit USA en dan ging je toch wat verder zodat je meer kans had om de olifanten te spoten. Maar helaas na 2uur rijden waren we alleen een paar bavianen, antilopen (3 soorten), wilde zwijnen en vele vogels rijker maar geen olifanten. Helaas dan moeten we vanmiddag toch maar nog een tocht doen. Maar we hadden betaald en de gids zegt ineens kom we lopen even naar het hotel want de olifanten schijnen daar te lopen, dus zo gezegd zo gedaan. Wij naar hotel, en daar zagen we ze niet dus wij naar beneden, naar de poel, en ja hoor we zagen de olifanten achter de bomen. Verder naar beneden gelopen hebben we vele mooie foto’s kunnen maken, ook van heel dichtbij. Het was een prachtig gezicht. Soms moesten we gewoon naar achteren lopen omdat de olifant op ons af kwam lopen. En nee Gerrit, het zijn geen tamme olifanten. Ze leven echt in het wild hier in het park. Er leven zo’n 400 olifanten in het gehele park wat ong. 4800m2 groot is. Er leven verder geen grote wilde dieren. Na deze geweldige ervaring zijn we voldaan aan het zwembad gaan liggen in de zon. Heerlijk relaxen met de Ebook erbij. Einde van de middag wilde we een kanotocht doen op een rivier, dus rond 15.30 stonden we klaar. De chauffeur bracht ons met een gids naar een dorp en daar stapte nog wat mannen in. Zo gingen we met een auto vol naar de kano, een prachtige tocht over de smalle rivier. Prachtige ervaring, de rivier was behoorlijk dicht gegroeid en als het regenseizoen vollop bezig is dan is de rivier tot de toppen van de bomen, dus we hadden nu nog laag water. Wel wat het water erg ranzig (groen) ondanks het vies was zwommen de lokale mensen er wel in. Ze haalde ook hun vis eruit. Ook vertelde de man dat er krokodillen in zwemmen en dat je die met een nachttocht kan spotten, maar ze hebben nooit een ongeval gehad met een krokodil zowel niet bij lokale als bij buitenlanders. Na deze tocht zijn we nog naar de oudste moskee geweest in West Afrika. Deze is gebouwd in 1421 en wordt nog iedere dag gebruikt. Wij mochten niet binnen kijken omdat wij geen moslims zijn, maar hebben wel in een huisje kunnen kijken waardoor we de architectuur van binnen konden zien. Het is erg koel binnen door de architectuur. Na deze tocht gingen we richting hotel. Lekker kunnen bucket douchen en daarna weer gaan eten. We hadden vanmiddag al besteld en gezegd dat we rond 7u wilde eten, maar dit werd natuurlijk geen 7u. Want ze waren ons vergeten dus na het gevraagd te hebben krijgen we snel ons eten. Maar ook dit was niet goed, ik had namelijk enkel patatjes en mama patatjes met kip maar ze had geen patat maar Yam chips. Dat wilde ze niet dus al snel kreeg ze wel haar patatjes. Tja soms heb je gewoon zin in patatjes als je niet iedere kan eten.

Na het eten tas weer in gepakt want morgen vertrekken we richting Wechiau op naar de nijlpaarden.

woensdag 24-04
Wekker gezet en zouden rond 7u ontbijten om 8u weg te rijden. Hotelpersoneel vond het beetje raar zo vroeg ontbijten maar ja we maakte geen drive dus en wilde op tijd weg dus na een ontzettend geweldig ontbijt zijn we vertrokken. Het ontbijt werd geweldig gemaakt door het uitzicht wat wij hadden, de olifanten gingen badderen in de poel voor het hotel. Dat is toch wel erg bijzonder om dan lekker je eitje te eten.

Op naar Wechiau, de chauffeur vroeg nu regelmatig de weg en we zijn niet verkeerd gereden. Via Wa zijn we in Wechiau aangekomen. Het office centre was leeg, maar er kwam al iemand aanlopen. Die vertelde alle mogelijkheden, maar mama en ik hadden al vooraf besloten wat wij wilde doen en dat werd niet veranderd door zijn verhaal. Wij wilde zo meteen eten kopen in het dorp en daarna een kanotocht over de Black Volta River om de nijlpaarden te spotten en wij wilde onze nacht doorbrengen op een platform in de boomtoppen. Nou ja zo gezegd zo gedaan, we hebben op de markt eten gekocht, lekker spaghetti, tomatenpuree, olie, uien, knoflook en peper. Ook wat kleine mango’s gehaald en voor het ontbijt morgen noedels. Ook zag mama mooie doeken op de markt dus heeft zij meteen 2 doeken van 2yard gekocht. (2 yard kan je een kort jurkje maken en van 1 yard kan je een omslagdoek maken). Op de terugweg hebben we nog wat drinken gehaald en zijn we richting de lodge gegaan. In deze lodge sliepen we niet maar hier konden we wel koken en ons badderen. Nadat we aangekomen waren bij de lodge was het 3u en zijn we naar de rivier gegaan. Hier hebben we een prachtige kanotocht gedaan, de ene kant van de rivier is Ghana de andere kant is Burkina Faso. Gelukkig hebben we ook nog wel nijlpaarden gespot. Tja onze belofte van in Zuid-Afrika was doorbroken, “Wij gaan nooit meer een nijlpaarden tocht maken”, maar deze tocht was wel veer bijzonderder dan die we hadden gedaan in Zuid-Afrika. Dit was in een houten kano en je was helemaal niet ver van de nijlpaarden af. Er mooi, maar ontzettend warm met die zon op je en dan nog wel een zwemvest aan. Zweet droop over onze rug af. Na de tocht zijn we naar de lodge gegaan om ons eten voor te bereiden. Mama en ik hebben de groenten gesneden en al, spaghetti gekookt. Hebben voor zo weinig ingrediënten heerlijk gegeten, de chauffeur en de gids aten ook mee. Hierna onze emmer water gehaald bij de water pomp en hebben we ons onder de ondergaande zon gebadderd. Heerlijk in de open lucht. Hierna alle spullen ingeladen en zijn we naar het platform gegaan. Het was donker toen we aankwamen, de gids heeft ons bed klaar gemaakt, matrassen neergelegd met klamboe erover heen. De chauffeur bleef de wacht houden, die sliep in de auto. Na even gezeten te hebben zijn we heerlijk onder onze klamboe gaan liggen en hebben we heerlijk genoten van alle dieren geluiden om ons heen. Het platform heeft geen dak en hierdoor hoopte we dat het droog bleef. Maar helaas zoveel geluk is ons niet gegeven, na heerlijk geslapen te hebben onder de sterrenhemel met de geluiden van de krekels, vogels etc. begon het om 2u te onweren. Hoopte op enkel omweer zodat we lekker verder konden slapen maar nee hoor, de druppels begonnen te vallen en alle dieren waren stil. Dus snel onze spullen gepakt en de chauffeur wakker gemaakt. Op naar de lodge, hier konden we verder slapen. Maar we waren nog niet bij de lodge en toen brak de hemel los, wat regende het zeg. Gelukkig lagen we niet meer op het platform. Aangekomen zijn we in een bed gedoken en hebben we verder geslapen tot de wekker ging.

donderdag 25-04
De wekker ging 06.00 want we hadden een lange rit voor de boeg en voor je eenmaal ontbeten heb als je water moet koken op kolen en je ook wel even verder. Dus gebadderd en de gids had het water al opgezet. Noedels en mango’s gegeten, na ontbijt spullen ingepakt en op naar het office centre om de gids af te zetten. Hierna zijn we verder gereden. Richting Techiman, we wisten niet goed wat voor soort weg het was want dachten een asfalt maar in Lonely planet leek erop dat het een zandweg was. Maar alsnog was het een stuk rijden. Onderweg zag je steeds meer kerken komen ipv moskee’s en zag je de huizen veranderen van lemen hutjes naar stenen huizen. Onderweg een keer gestopt omdat de chauffeur wat yam wilde kopen, het is hier namelijk goedkoper dan in het zuiden waar hij woont. Ook bij een meertje gestopt, hier kwamen wat jochies naar ons toe en de chauffeur zou dat ze vis moesten vangen. Nou ja ze luisterde goed en hadden 2 vissen gevangen met hun hand. Hier hebben ze helemaal geen hengels nodig, ze zullen zo snel zijn qua reactie. Het laatste stukje naar Techiman gereden en aangekomen vroeg de chauffeur waar hotel lag. Nou we waren er al voorbij gereden want 100m terug lag het hotel. Hotel ziet er prima uit en luxe kamers (Encom hotel). Na aankomst hadden we nog wel tijd om de markt te gaan bekijken. De chauffeur vond het ook wel leuk om mee te gaan dus hij ging gezellig met ons mee. Erg fijn dat hij mee was want dan kon hij onderhandelen voor ons als wij wat doeken kochten. Mama heeft nog een doek voor jurkje gekocht en ik nog 2 doeken, ook voor een jurkje. Na een aantal doeken gekocht te hebben en over de markt heen gelopen te hebben zijn we richting auto gegaan. Onderweg nog wat typische Ghaneese snacks gekocht, een bufloat zachte en een harde. De zachte smaakt naar donut en de harde lijkt op gefrituurd brood. Dit hebben we heerlijk op terras met ze 3e opgegeten met een drankje erbij. Daarna even heerlijk genoten van de WIFI die we hier in hotel hebben. Lekker gaan eten in hotel, tonijnsalade met patatjes erbij.

vrijdag 26-04
Na een ontbijtje, voor Pauline Afrikaans ontbijtje (gortepap) en mama een lekker eitje, zijn we de auto ingestapt op weg naar Buoyem. Hier zijn verschillende rotsen en een waterval. De wandeling zou stevig zijn dus we waren erop gekleed. Maar het weer zag er grauw uit en vermoedde wel dat het ging regenen. Omdat we een auto mee hadden hoefde we niet veel te lopen en konden we de grootste stukken met de auto doen. Na dat we richting de eerste rots liepen begon het te regenen. Je had prachtig uitzicht van deze rots. Prachtig op de bossen en zo af en toe een huisje zie je staan. Geweldig. Volgende rots, nou tijdens de wandeling erheen begon het steeds harder te regenen en voor we het wisten droop de regen van ons gezicht. Maar ja je wil wat zien he, dan schrikt voor ons als Nederlander een beetje regen niet af. Vanuit deze rots ook prachtig uitzicht, hier zaten we droog want deze rots was helemaal uitgesleten zodat het een dak vormde. Daarna liepen we richting de auto en gingen we naar de volgende. African Rock, hier ligt een steen die Afrika naboots op de rots en je kan bovenop de rots klimmen. Vanuit hier heb je echt prachtig uitzicht op de hele community Buoyem. Jammer dat het zo regende maar ondanks de regen kon je nog goed kijken. Hierna zijn we naar de waterval gelopen, dit was een kleine waterval maar mooi om te zien. Zo heeft zo’n dorp mooie dingen die zij ontdekt hebben en wat ze kunnen laten zien. Maar gelukkig hebben we niet talles hoeven lopen want nu waren wij al helemaal doorweekt, tot ons ondergoed aan toe waren we zeiknat. Terug naar hotel om een heerlijke WARME douche te nemen. Heerlijk zo na weken geleden, kreeg gewoon kippenvel van de warme douche. De chauffeur zou even vragen waar ik kon pinnen en waar ik foto’s kon laten afdrukken zodat ik mijn cadeautjes voor Baaba en Agyeman kon gaan maken. Wil namelijk voor hen een fotoboekje maken met foto’s van hen en mij en de dingen die wij gedaan hebben. En zo’n schat als hij is, heeft hij het gevraagd en is hij met mij op pad gegaan. Eerst even gepind en daarna naar een foto winkel. Hier was niemand aanwezig dus zijn we naar een andere gegaan, hier printen ze geen foto’s dus zijn we naar de 3e gegaan hier zouden ze wel printen. En ja hoor hier printen ze, na 30minuten had ik als mijn 250 foto’s geprint. Heel fijn zo konden mama en ik aan de slag met de boekjes. Na de hele middag bezig geweest te zijn hebben we de foto boekjes af. Zijn leuk geworden, enkel moet ik er nog het e.e.a. bij schrijven maar daar moet ik even de tijd voor nemen. ’s Avonds heerlijk salade en friet gegeten en gezellig gekletst met de chauffeur erbij.

Het is de bedoeling morgen richting Kumasi te gaan en een stop bij een stempeldorp te hebben. Hopen dat het morgen beter weer is want vandaag is het gewoon echt koud. Dit wordt de laatste week voor ons in Ghana. Volgende week ben ik alweer op Nederlandse bodem. Wat gaat de tijd toch snel. Jammer genoeg heb ik donderdag wel een mail gekregen dat de vlucht uit Casablanca naar Amsterdam verlaat is, naar de oude tijd weer. Want eerste instantie was de vlucht vervroegd naar half 5 landen maar dit is verplaats naar half 8 aankomst op Schiphol. Balen, want dan moeten we langer op Casablanca wachten en zo boeiend is het vliegveld niet. Maar ja je heb het niet in handen, dus accepteer het maar he.

Hoop dat jullie genoten hebben van het reisverslag, weer heel anders dan een vorig reisverslag. Nu lekker het land aan het verkennen en genieten van alles moois wat Ghana te bieden heeft.

Op naar de volgende week!

Dikke kus Marijanne en Pauline

• 27 April 2013 - 10:25

Danielle:

Heerlijk zo samen met je moesje, Pau! Geniet samen van de laatste week en hopelijk tot heel gauw! Dikke kus,ook van Jef X.

• 27 April 2013 - 14:57

Gerda De Wit:

He meiden nog veel plezier .
    Het was weer gezellig om te lezen.
    groetjes Gerda

• 27 April 2013 - 17:50

Meinydelange:

He vakantiegangers, wat genieten jullie met z'n tweetjes zeg,als jullie weer thuis zijn zien we de foto s graag!!geniet nog van deze week, en kom weer veilig thuis !!! Voor alletwee een dikke knuffel van ton en meinydelange xxxxxxxx